גלגלי אהבה: תרפיה על אופניים

פעם או פעמיים בשבוע….. הנערים במעון “כנף של אהבה” מבלים את שעות אחר הצהריים עם רן, חבר ב”איגוד האופניים”ומדריך אופניים מוסמך, בתיקון אופניים ישנים. הם למדו כיצד לתקן תקר, מעצורים ומהלכים, ומביאים את זוגות האופניים שקיבלו, למצב המאפשר נסיעה בטיחותית באמצעותם. לעיתים הם עובדים בעצמם, ללא השגחתו של רן. הם רכשו לעצמם מיומנות חדשה. לאחר חודשיים, הנערים נתנו את האופניים שתוקנו לבית ספר מקומי העוסק בחינוך מיוחד. הם קיבלו מכתב הוקרה ממנהל בית הספר, והמכתב נתלה בגאווה ולראווה על לוח המודעות במעון שלהם. עבור נערים אלה, זוהי וודאי הפעם הראשונה בה הם היו מסוגלים לתת לאחרים, והם גאים בזה. הם מרגישים שביכולתם לעשות מעשה טוב לאחרים וזה נותן להם הרגשת הצלחה. בנוסף, לא כל אחד יודע לתקן אופניים. זוהי מיומנות שטוב ומועיל לרכוש אותה.

פעם או פעמיים בשבוע…. הנערים יוצאים לרכיבה על אופניים על דרכי העפר בסביבת מגוריהם. הם יוצאים לרכיבה אחרי שעות העבודה של רן ובסופי שבוע. לעיתים הם חוזרים עם חשכה. לעיתים יש תקר בגלגל והם צריכים לסחוב את האופניים חזרה. כאשר המסע קשה במיוחד, הם אומרים לעיתים שלא ירצו לצאת שוב, אבל בפעם הבאה הם בכל זאת מצטרפים לקבוצה. כאשר הם רוכבים יחד הם חשים כחלק מקבוצה, הם חשים רצויים. לעיתים הרכיבה על האופניים קשה – זהו אתגר –אבל ההתגברות על הקושי עשויה להיות משמחת וממריצה. הנערים חוזרים הביתה שמחים ורגועים לאחר המאמץ שהשקיעו, והחיים נראים קלים יותר.

תראפיה על אופניים

מונח זה משמש לתיאור ברכיבת-אופניים כסביבה מרפאת. זהו תחום חדש. הצרכנים הם מסוגים שונים: בני גילאים שונים, בקבוצות או ביחידים. הבעיות יכולות להיות גופניות, נפשיות או רגשיות. מיזם האופניים הארצי הקרוי “אתגרים” כולל ילדים אוטיסטים וילדים פגועי טרור. בבית חולים לילדים שבמדינת ניו- ג’רסי שבארה”ב (מאונטיין-סייד), מתמחים בטיפול מסוג זה בילדים פגועי חוט-שדרה. תרפיסט האופניים מעוניין ליצור קשר – חווית רכיבה משותפת – המובילה להישגים תרפויטיים. המטרות מוגדרות על ידי המטפל מתוך הבנתו את צרכי המטופל. תרפיסט מיומן ינצל את חווית הרכיבה למטרת מיצוי יכולות מרבי.

איגוד האופניים, ו”כנף של אהבה”, סוללים כאן יחד דרך חדשה לשיקום נוער במצוקה. המטרה המשותפת היא לעזור לנוער בקצה הרצף להפוך לחלק יצרני וחיובי בחברה. לעזור להם לרכוש מיומנויות שבעזרתן יוכלו להתפרנס בכבוד ולהשתלב בחברה, במסגרת מיזם חדשני לנערים שגדלו במשפחות הרוסות וחוו כישלונות והתנהגות אנטי חברתית.

הנערים לומדים:

  • לתקן אופניים ישנים ושבורים.
  • תרום לחברה על ידי השמשת אופניים עבור אוכלוסיות שלא זכו לחויות רכיבה. לדוגמה, עבור ילדים בבית ספר לחינוך-מיוחד או עבור דיירות מקלט לנשים-מוכות שבקרבת מקום.
  • לרכב על אופניים בתנאי רכיבה שונים וקשים.
  • לפתח את שרירי גופם ואת הקואורדינציה שלהם, להכיר את תגובות גופם, הפיסיות והרגשיות, ולשחרר את מחשבתם. לפתח את יכולותיהם הגופניות והנפשיות.
  • לפתח יכולות חברתיות על ידי כך שהם נוטלים חלק באירועים קהילתיים, משמשים כמארחים לרוכבי אופניים אחרים, ופוגשים אנשים בעלי רקע שונה ומגוון הנהנים מהחיים.
  • לפתח מודעות לסביבה, לנוף הכפרי הפתוח ולנוף העירוני.

הכשרתו של התרפיסט בעבודת-אופניים עם נוער במצוקה:

  • מיומנויות רכיבה: רוכב נלהב בעל ידע וניסיון בטיפול באופניים וברכיבה בתנאים שונים.
  • כושר מנהיגות: מוכשר להנהיג נוער בשטח. מודע למצבו של כל נער בקבוצה. מהווה דוגמה אישית חיובית. בעל אישיות סבלנית, סובלנית, תומכת, מעוררת אמון ומעודדת. בעל יכולת תקשורת טובה: יצירת קשר עין, הקשבה, הבנת שפת הגוף ומובן לנערים.
  • מיומנויות הוראה: יודע ומסוגל ללמד רכיבה על אופניים בכל שטח, ומכיר היטב את הצד המכאני של התחום.
  • ידע מקצועי: אודות הפיסיולוגיה של הרכיבה, השרירים, הנשימה ועזרה רפואית-ראשונה.
  • ידע בייעוץ ופסיכולוגיה: רגיש ליכולות ולקשיים של הצעירים, מסוגל להתמודד מבחינה תרפויטית עם תחושותיהם ותסכוליהם וכן עם רגשות כמו כעס, פגיעה ועוד.
  • יכולת ארגונית: מסוגל לתכנן מראש פעילויות, להכין ציוד ולדאוג לתיעוד הולם.
  • יכולת עבודה בקבוצה עם רוכבי אופניים אחרים והתרפיסטים שלהם, לטובת הנערים הרוכבים.
  • ישיות: סובלני, סבלני, רגיש לפרטים, גמיש, מסוגל להתאים את עצמו למצבים משתנים, יציב נפשית, מבין ואמפאטי, מהיר תפיסה ושקט.

כיצד תורמת תוכנית הרכיבה לשיקום הנוער?

  • עבור נערים אלה, עצם פעולת תיקון אופניים עבור מישהו אחר, היא חוויה חדשה שלנתינה. נערים אלה התרגלו לקבל, לקחת ולא לתת. ראינו עד כמה פעילות זו חשובה עבורם. הם מעוניינים לתקן את דרכיהם ולהפוך לאזרחים יצרניים, אך אינם מכירים את הדרך. פעילות זו פותחת לפניהם נתיב חדש.
  • התוכנית מנתבת את האנרגיות הצעירות שלהם לכיוון של פעילות חיובית הנותנת להם תחושת הצלחה והישג. הרכיבה מפתחת את ביטחונם העצמי ומשפרת את הדימוי העצמי שלהם.
  • התוכנית מאפשרת להם קשר ידידותי עם אנשי הקהילה (רוכבי אופניים) המהווים דוגמה חיובית, תומכת ומעודדת, ואשר בחברתם הם יכולים לחלוק את הנאתם. רכיבה מאפשרת להם חיי חברה נכונים ונורמטיביים.
  • התוכנית מאפשרת להם מגע וקשר עם אנשים מרקעים שונים ומגוונים כשכולם חולקים את אותו עניין ותחביב.
  • התוכנית מאפשרת להם לצאת לטבע ולהכיר את סביבתם הקרובה. הם שמים לב לחי ולצומח ולהשפעת האדם על סביבתו ולומדים את החשיבות של שמירה על איכות הסביבה.
  • זוהי פעילות שממקמת אותם במרכז העניינים.פעילות מוכרת ומוערכת חברתית שניתן לשוחח עליה ולהתגאות בה בפני נערים ובוגרים אחרים.
  • התוכנית גם מאפשרת לנערים להדריך טיולי אופניים בעצמם דבר המפתח את חוש האחריות שלהם.